tisdag 13 oktober 2009

Höga och låga matematikbetyg

Hejsan!

Betyg är ett av de ämnen som årligen dyker upp bland diskussioner mellan matematiklärare och elever runtom landet. Med anledning av en alltmer svårare konkurrens mellan elever samt begränsade högskoleplatser har betygsfrågan drivits till ett okänt domän där "Vinna eller försvinna"-regeln gäller. Betygsfrågan är med allt rätt en av de mest känsliga ämnen som berör elever och då matematik dessutom är ett kärnämne får frågan automatiskt en ökad betydelse. Mia Tottmars DN Artikel, Förortsskolor sätter ofta för höga betyg belyser en viktig studie genomförd av Stockholms Stad som under sju år undersökt betygsättningen i 64 kommunala skolor, 44 grundskolor och 20 gymnasier.

I denna undersökning framgår det att andelen av de grundskolor som ger för låga betyg, är större i mer välbärgade kvarter och att förortsskolorna oftast sätter högre betyg. Skolverkets statistik tyder dock vidare på att det inte finns någon generell betygsinflation för närvarande, men att
frestelsen att konkurrera med höga betyg kvarstår.

Ett försök att generalisera alla förortsskolor beträffande betygssättning är förstås felaktig, då många av de samarbetsmöjligheter mellan exempelvis gymnasieskolor och universitet/högskolor som finns runt om Stockholm, ej finns att tillgå i lika stor utsträckning i mindre välbärgade områden. De många frågor som dyker upp i denna diskussion är utan tvivel frågor som kräver fler studier av denna art. Dessa studier kan bidra med möjligheterna till minimera stora avvikelser mellan de normer enligt vilka olika ämnesbetyg sätts runtom Sverige. Betyg kan liknas vid frukten av kunskap och trots att de variabler som
i verkligheten väger in i dessa ekvationer även innehåller drivande variabler som konkurrens, frestelsen att få fler elever att söka till ett specifikt gymnasium, eller helt enkelt skolornas strävan att vara framstående i alla kategorier, kan fortsatta studier av denna art minska risken för orättvisor inom betygssättningen runtom landet.

Liksom tidigare välkomnar vi alla blivande gymnasister samt alla Er som vill klara av Matematik A, att besöka Klara Matte A:s Hemsida där ni även kan ladda ner en gratis förhandsgranskningsversion av Klara Matte A häftet. Häftet innehåller fullständiga steg-för-steg lösningar till samtliga uppgifter och är ett måste för alla Er som önskar lyckas med Era Matematik A studier. Samtliga uppgifter är speciellt framtagna av Matematik Hjälps specialpedagoger och kan hjälpa elever lyckas med deras matematikstudier. Häftet innehåller 20 huvuduppgifter och utgörs totalt av 32 deluppgifter med fullständiga steg-för-steg lösningar och är den bästa hjälpen för alla som vill klara av Matematik A kursen.

Tveka inte att besöka Matematik Hjälps Hemsida där du även kan CHATTA med vår personal online och hitta frågor samt GRATIS LÖSNINGAR till följande matematik kurser: Matematik A, Matematik B, Matematik C, Matematik D och Matematik E (sammanställda i vårt gratis häfte i matematik).

Med Bästa Hälsningar

Matematik Hjälps Personal