onsdag 22 april 2009

Matematik Hjälp – När bör man börja lösa matematik tal? (Del 1)

Hejsan!

Idag har vi för avsikt att försöka svara på en fråga som många elever gång på gång har ställt till oss under åren: "När bör man börja lösa Matematik tal?" Denna fråga leder oss in på nya ämnen som kan vara värda att nämna. Många av oss på Matematik Hjälp, anser i egenskap som undervisande forskare/lärare att det finns två typer av matematik lärare:

1) De som är populära
2) De som inte är populära

Varför tar vi just upp popularitet? Jo, för att själva ämnet Matematik är ett sådant ämne i skolan som avskräcker många. Det kan vara någon förälder som har haft en sämre erfarenhet i matematik och naturligtvis påverkar dessa erfarenheter även barnen. Det är många som tycker att matematik mycket enkelt kan bli svår och därför är det inte så ofta man möter populära matte lärare. Det här är förstås en generalisering och man kan ju inte dra alla över en kam. Men, själva populariteten kan också ha olika orsaker. Som matte lärare kan man vara populär även om eleverna inte lär sig något nytt. Men, denna kategori är inte av något vidare intresse för oss.

Vi anser att matematik är viktig, inte enbart som vetenskap, utan för att man på ett lättare sätt skall kunna klara sig i samhället. I grundskolan, gymnasiet eller på högskolan finns det alltid elever/studenter som ifrågasätter varför man egentligen bör lära sig dessa ”svåra” koncept, och de kan inte ha mer rätt! Det är underbart att man som en nyfiken individ i samhället ifrågasätter saker och ting. För annars kommer samhället alltid att bibehålla liknande strukturer. Många tycker kanske ändå att samhället inte förändras i lika stor utsträckning som man skulle vilja. Men, det är här man har plats till förändring. Denna förändring kan tas upp som ett separat ämne senare i våra bloggar, men låt oss nu hålla oss till ämnet med populära matte lärare.

Det är inte ovanligt att många lärare känner sig oroliga inför sin roller som pedagoger, ty pedagogik är en föränderlig process. Vi på Matematik Hjälp är ense om den saken. Men, det finns många som inte håller med oss. För många undervisande lärare stannar inlärningsprocessen efter att man har börjat arbeta som lärare. Men, sanningen är att de pedagoger som inte är a jour med sina elever, oftast tappar många elever på vägen mot bättre kunskaper i matematik. På högskolan kännetecknas detta av en professor som har använt samma gamla Over-Head Slide i över 40 år och vägrar använda andra sätt för att undervisa eller nyare teknologi som kan göra exakt samma Over-Head Slide mer interaktiv. Vilka förlorar då på att pedagoger inte vill eller orkar hålla samma nivå som sina elever beträffande tekniska framsteg/verktyg? Trots att båda parter förlorar på detta förlorar eleverna ännu mer under sådana omständigheter. Eleverna behöver bra betyg för att kunna konkurrera om gymnasieplatser och högskoleplatser. Men, den pedagog som undervisar står redan vi ett sådant podium. Han eller hon har all makt att kunna påverka eleverna i allt större utsträckning, men oftast stannar allt där. Det blir många fina ord och lite verkstad, dels för att detta arbete kräver enorma tidsresurser samt gedigen undervisningsbakgrund.

I detta forum välkomnar vi andra pedagoger att delta i diskussionen och framhålla sina synpunkter på dessa ämnen. Men vi anser att en lyckad matematisk satsning består av en ömsesidig relation för lärande mellan pedagoger och elever.

Detta ämne verkar vara större än väntat och därför forsätter vi med detta ämne vid nästa tillfälle. Ni är välkomna att E-posta oss era matematik frågor på matematikhjalp@hotmail.com. Efter att vi har fastställt priset för fullständiga lösningar på Era frågor får ni en e-post från oss med prisförslag. Efter emottagen betalning erhåller ni de åberopade lösningarna till era frågor inom 24 timmar.

Med bästa hälsningar

Matematik Hjälps Personal