Hejsan!
För en del av oss på Matematik Hjälp har arbetsveckan sakta lett mot sitt slut, men det finns många andra av oss, som schemalagts inför helgens många uppdrag. För oss som arbetar på Matematik Hjälp kan varje nytt uppdrag kännas som en helt ny utmaning - att överkomma det oförståeliga hos eleven och kunna lyfta fram de koncept som denne behöver för att presentera ett korrekt matematiskt tillvägagångssätt. Den gångna veckan har medfört så många olika uppdrag som behandlat matematik på alla nivåer från grundskolenivå till högskolenivå.
Man, kan fråga sig om det egentligen finns någon skillnad mellan undervisning på dessa olika nivåer, under den förutsättningen att vi nu bortser ifrån skillnader i förkunskaper och komplexiteten hos de uppgifter som behandlas? Egentligen, anser vi på Matematik Hjälp att det inte bör finnas några större skillnader i matematik undervisningen för olika nivåer. Ty, det är oftast samma återkommande förståelseattribut som efterfrågas av samtliga elever/studenter.
Många matematik lärare skulle tappa besinningen över att se en sådan elevlösning. Vi är vidare övertygade om att många lärare även skulle skylla detta tillvägagångssätt på elevernas dåliga förkunskaper i matematik. De skulle argumentera att eleverna har börjat deras kurser utan djupare förkunskaper. Det ligger en sanning i dessa lärares synsätt. Men, vi anser att problematiken med svensk matematik undervisning är att det finns alltför många lärare som skyller på föregångna lärare som eleverna har haft i sina tidigare årskurser. Slutligen verkar det som om problematiken med svensk matematik undervisning är dagispersonalens fel! Någonstans längs denna stig som präglas av beskyllningar måste vi som undervisande lärare i Sverige, engagera oss i våra elevers kunskaper och godta att vi kommer få undervisa de som har mindre kunskaper än som vi hade förväntat oss. Det är just denna utmaning som vi på Matematik Hjälp dagligen bemöts med. Åter igen verkar detta ämne bli alltför stort och vi ber därför om att få återkomma med våra åsikter och synpunkter beträffande detta ämne i nästa blogg.
Vår support avdelning hälsar att de efter många e-post meddelanden till matematikhjalp@hotmail.com märkt av att vissa besökare inte har kunnat chattat med support avdelningen vid vissa särskilda tillfällen. Det är viktigt att vi poängterar för alla elever och besökare att vid samtliga tillfällen då ni inte kopplas upp mot chatten, hjälper vår support avdelning ett stort antal andra elever och detta är orsaken till att ni helt enkelt inte kommer fram. Vi ber er därför skicka oss en e-post med era frågor exakt då ett sådant tillfälle inträffar (som många av er redan har gjort) så att vi kan logga in tidspunkten då ni registrerat era frågor hos oss. Detta hjälper bland annat support avdelningen prioritera uppdrag och ge de elever som först registrerat sina frågor, företräde ifall uppdraget accepteras.
Med bästa hälsningar
Matematik Hjälps Personal
torsdag 30 april 2009
Matematik Hjälp – Svensk Matematik Undervisning (Del 1)
Etiketter: Matematik, Undervisning, Matematik A-E
elev hjälp,
hjälp med matematik,
Matematik Hjälp,
matematik lärare,
svensk matematik,
undervisning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar