lördag 25 april 2009
Matematik Hjälp – När bör man börja lösa matematik tal? (Del 2)
Hejsan!
Ämnet med populära lärare fortsätter vidare. Många elever brukar diskutera matematiska genier och argumenterar att matematiska genier inte behövde så mycket lärarhjälp och ändå lyckades de bättre än sina lärare! Detta är en sanning och en av huvud orsakerna till att pedagogers roll nu blir ännu viktigare särskilt då de försöker nå ut till ALLA elever. I ärlighetens namn kan vi som matematik lärare inte påstå att fallet alltid är så. Historisk kan man fastställa att många matematiska genier som Sir Isaac Newton (bilden) fann nog med motivering att utforska matematiken på egen hand. Denna disciplin, att genom självstudier kunna ta steg i nya riktningar samt med en solid matematisk bakgrund upptäcka nya system och tankesätt är en utmaning i sig.
Matematiska genier är vidare en minoritet. Därför bör man som en pedagog inte basera sin undervisning på matematiska genier. Vi anser däremot att man snarare strävar efter att undervisa på ett sådant sätt att även en matematisk geni skall kunna lära sig fundamentala teorier som han eller hon senare kan tillämpa i andra sammanhang.
Om vi nu återgår till frågan om när man egentligen bör börja lösa matematik tal, är svaret kort och gott: så tidigt som möjligt! Matematiska lösningar kräver att man sammanfogar kunskaper ur många olika moment i syfte att på ett logisk sätt komma fram till en lösning som är godtagbar. Ju fler uppgifter som man har löst, desto säkrare känner man sig som elev på att de antaganden och stigar man väljer för att komma fram till svaret är korrekta.
Lösningarna till flera matematik uppgifter gör dessutom att man "upptäcker" liknande mönster bland uppgifterna och således får fram en detaljerad tankekarta som tillåter en att lösa talen på de mest effektivaste sätten. Matematik Hjälps tjänster erbjuder just denna hjälp som många elever saknar för att förstå alla steg som leder fram till lösningen. Som matematik lärare kan man oftast hjälpa elever genom att presentera det tankesätt som man själv använder för att lösa en matematik uppgift. Dessvärre presenteras dessa tankesätt oftast matematisk av vissa lärare och de elever som redan har svårt med matematik får då det svårare att lösa uppgifter. Vi på Matematik Hjälp skriver ner hela tankesättet och illustrerar vår valda stig ända fram till lösningen genom text, bilder, grafer och matematiska uttryck. Summan av kardemumman är: Börja lösa matematik uppgifter redan idag och om du kör fast, kan du alltid skicka din fråga till matematikhjalp@hotmail.com. Efter att vi har fastställt priset för fullständiga lösningar på din fråga eller dina frågor, får du en e-post från oss med prisförslag.
Med bästa hälsningar
Matematik Hjälps Personal
Etiketter: Matematik, Undervisning, Matematik A-E
gymansie matte,
lösa matematik uppgifter,
matematik lärare,
matematik tal
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar