De nationella proven i matematik kommer att gå av stapeln snart och även fast vi inte ämnar diskutera dem denna gång, är det nämnvärt att dessa prov har en stor inverkan på elevernas framtida ambitioner. Vi kan påminna alla Er som kommer att skriva nationella prov i Matematik att dessa - enligt Skolverkets hemsida - kommer att hållas enligt nedan:
Läsåret 2009/2010
Kurs Provdatum Provtid(min)
Matematik A | Del I | On 9 december 2009 | 90 | |
Matematik A | Del II | Ti 15 december 2009 | 120 | |
Matematik A | Del I | On 12 maj 2010 | 90 | |
Matematik A | Del II | Fr 21 maj 2010 | 120 | |
Matematik B | To 10 december 2009 | 240 | ||
Matematik B | Ti 18 maj 2010 | 240 | ||
Matematik C | Fr 11 december 2009 | 240 | ||
Matematik C | Ti 25 maj 2010 | 240 | ||
Matematik D | Ti 8 december 2009 | 240 | ||
Matematik D | To 20 maj 2010 | 240 |
Vi kan även påpeka att Klara Matte A häftet är ute nu och att alla elever som önskar delta vid 2009 och 2010:s nationella prov kan maximera sina chanser genom detta häfte som behandlar grunderna i Matematik A. Klicka här för att komma till Klara Matte A:s hemsida och beställa häftet.
Dagens ämne behandlar fusk i svenska högskolor och kan delvis spåras till de prov som många gymnasieelever har under sin tid på gymnasiet. Hanna Erikssons artikel, 400 avstängda för fusk i NyTeknik avslöjar att rekordmånga 400 studenter stängdes av för fusk vid landets högskolor under förra året!
Man kan förstås fråga sig varför fler personer väljer att fuska och en av orsakerna till det ökade antalet fuskare är att det idag finns många fler metoder att upptäcka fuskarna. Men, samtidigt kan rötterna i valet att fuska även finnas i den information som kommuniceras till blivande gymnasister. Vi på Matematik Hjälp lovordar skolornas försök att hjälpa elever välja rätt utbildningar och deras ambitioner att försöka ut till så många elever som möjligt. DN:s Chatt om gymnasievalet tog ett litet steg i denna riktning.
Vi anser att det finns många begåvade matematikelever runtom landets många skolor. Men, dessa elever måste förstås informeras och undervisas på ett sätt som stimulerar dem till att söka sig till högre matematikstudier och det är just denna utmaning som lärare dagligen måste bearbeta.
Med bästa hälsningar
Matematik Hjälps Personal
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar